Introduktion til oliemaling

billede kilde: https://www.malericentralen.dk/artifex-oliemaling

Introduktion til oliemaling


Jeg har fået en forespørgsel på at skrive om oliemaling. Hvordan kommer man i gang? Hvad er værd at vide? Forholdsregler? materialer osv. Så her kommer min officielle guide til oliemaling. Hej jeg hedder Anna og jeg har 10 års erfaring med oliemaling. Jeg har tidligere modtaget undervisning fra bl.a. Ginny Page, Xenia fra kbh tegneskole, Peter Land, Rasmus Styrmer og Thomas Friis. I dette indlæg kommer jeg både til at drage på egne erfaringer, men mest af alt en mere faktuel og objektiv introduktion, da alle finder deres egne metoder og små snydekoder, der passer bedst til dig. Jeg kan ikke gå i dybde med alle emner inde for oliemaling, da det er et MEGET bredt område. Jeg skriver løbende flere indlæg om de specifikke ting, som lærred, malemidler, blanding af farver, osv. Jeg har på nuværende tidspunkt en pensel guide oppe, der hedder “Pensel Anatomi”. Du er altid velkommen til at kontakte mig med ønsker om emner jeg skal runde, eller hvis jeg har glemt noget relevant. Her er min mail, der til hver en tid er åben for forespørgsler: annakunstnerfarver@gmail.com

_________________________________________________________________________

Anna O. Mariegaard



Lidt godt om oliemaling

Oliemaling er en type maling, der bruger olie som bindemiddel til at binde pigmenterne sammen. Denne type maling har været brugt i århundreder og er kendt for sin holdbarhed og evne til at skabe dybde og glans i malerier. Oliemaling kan bruges på forskellige overflader som lærred, træ og metal. Den tørrer langsomt, hvilket giver kunstneren mulighed for at arbejde med farverne i længere tid og opnå forskellige effekter. Oliemaling kan fortyndes med opløsningsmidler som bl. a  terpentin eller mineralsk spiritus. Det er vigtigt at være opmærksom på sikkerhedsforanstaltninger, når man arbejder med oliemaling, da opløsningsmidlerne kan være brandfarlige og giftige.


fordele ved olie maling

  • holdbarhed. Oliemaling er kendt for sin holdbarhed og lange levetid. når olie malingen er tørret fuldstændigt, bliver den hård og modstandsdygtig over for skader, solen, ridser og falmen over tid. 

  • Dybde og glas. Oliemaling har en unik evne til at skabe en vis dybde og glas i malerier, du ikke kan opnå ved akryl. Den oliebaseret maling har en konsistens, der giver mulighed for at opnå en rig og levende farveoplevelse.

 

  • Blend og overgange. Oliemaling tørrer langsomt, hvilket giver kunstneren mulighed for at skubbe rundt i den samme våde maling i længere tid. Det er godt til fx at skabe overgang eller at blende mellem nuancer. Dette kan være en stor hjælp til hvis du prøver at opnå realistiske og komplekse malerier. 

  • Fleksibilitet. Oliemaling kan bruges på forskellige overflader. Det kan bla bruges på lærred, papir (jeg anbefaler papir over 300g), træ og metal. Oliemaling kan også nemt fortyndes med opløsningsmidler og blandes med andre farver. 


Ulemper ved oliemaling

  • Tørretid. Oliemaling tørrer langsomt, hvilket betyder, at det kan tage flere dage eller endda uger (somme tider, flere måneder hvis du maler meget tykt), før et maleri er fuldstændigt tørt. Dette kan være en ulempe, hvis man ønsker hurtige resultater eller har brug for at transportere eller opbevare malerier.

  • Lugt og opløsningsmidler. Oliemaling bruger bla opløsningsmidler som terpentin eller mineralsk spiritus til fortynding og rengøring. Disse opløsningsmidler kan have en stærk lugt og kan være giftige, hvilket kræver forsigtighed og god ventilation under  brug.

  • Rengøring. Oliemaling kan være vanskelig at rengøre fra pensler og paletter, da den er oliebaseret. Det kræver brug af opløsningsmidler og grundig rengøring for at fjerne oliemalingen helt.

    Det er vigtigt at bemærke, at fordele og ulemper ved oliemaling kan variere afhængigt af den enkelte kunstners præferencer og behov.

Jeg synes det kunne være spændende at skrive lidt om hvad oliemaling indeholder. Jeg har taget udgangspunkt i winsor & newton oliemaling, da det er dem jeg selv benytter mig af. 


Winsor & Newton oliemaling er lavet af en blanding af pigmenter og et oliebaseret bindemiddel. Pigmenterne er farvestoffer, der giver oliemalingen sin farve. Winsor & Newton bruger højkvalitets pigmenter, der er jævnt og fint malede for at sikre en ensartet farve og god lysægthed. Bindemidlet i oliemalingen er normalt linolie eller en blanding af linolie og andre olier som fx valnøddeolie eller tidselolie. Dette bindemiddel giver malingen dens konsistens og fleksibilitet samt hjælper med at binde pigmenterne sammen og holde dem på overfladen. Winsor & Newton er kendt for deres høje kvalitet og omhyggelige udvælgelse af ingredienser til deres oliemaling. 



Forholdsregler

Inden du går i gang, er det vigtigt at kende nogle forholdsregler, da oliemaling i de fleste tilfælde er giftigt. Det er selvfølgelig valgfrit at benytte sig af forholdsreglerne. Hvor giftig din oliemaling er, afhænger også af brand og farve. Det er altid godt at lave en god research inden du går i gang med oliemaling😀


  1. Arbejd i et godt ventileret område eller brug en udsugningsenhed for at minimere indånding af dampe og lugte fra oliemalingen.
  2. Brug beskyttelsesudstyr som handsker og en forklæde for at undgå direkte kontakt med malingen.
  3. Undgå at spise, drikke eller ryge under arbejdet med oliemaling for at undgå indtagelse af farlige stoffer.
  4. Opbevar oliemaling og opløsningsmidler på et sikkert sted, væk fra børn og kæledyr.
  5. Rengør pensler og andre værktøjer grundigt efter brug for at undgå ophobning af tørret maling.
  6. Hvis du oplever ubehag eller allergiske reaktioner under arbejdet med oliemaling, skal du stoppe med at bruge det og søge lægehjælp.

Hvis du er i tvivl om hvad din oliemaling indeholder, er det altid en god ide at kontakte producenten.


Opløsningsmidler

Der findes et hav af forskellige slags malemidler, penselrens, opløsningsmidler, alternativer til terpentin, og andre medier. Hvilken en, der passer til dig og dine behov, finder du kun ved at eksperimenterer med de forskellige slags. personligt benytter jeg mig af Beckers “A” (“Beckers "A" ODOURLESS, lugtfri penselvask til rengøring af pensler og værktøj. Lugtfrit opløsningsmiddel til oliemaling, som også kan anvendes til fortynding af maling. Klar, farveløs, højt flammepunkt.” -kreatima) . Det er en olie fortynder samt penselrens. Et ganske udmærket alternativ til terpentin. 

https://www.altifarver.dk/kunstnerartikler/oliemaling/medier-til-olie-224502

Malemidel kan også bruges til at forlænge tørretiden eller ændre glansen i maleriet, hvilket kan give det en mere levende og dyb visuel effekt. Malemidler kan være baseret på forskellige olier, som f.eks. tidselolie, linolie, osv. Disse olier kan fortynde oliemalingen og gøre den mere flydende, hvilket gør det lettere at påføre og blande farverne.


Der er også malemidler, der kan ændre tørretiden for oliemalingen. Dette kan være nyttigt, hvis man ønsker at arbejde med våd-i-våd teknikker eller hvis man fx ønsker at forlænge tiden til at blande malingen på lærredet.


Lærred

Både hør- og bomuld lærred kan bruges til oliemaling, og valget afhænger af personlige præferencer og det ønskede resultat.


Hørlærred er kendt for sin styrke og holdbarhed. Det er et traditionelt valg til oliemalerier og har en glattere overflade end bomuldslærred. Hørlærred er også mere modstandsdygtigt over for krympning og udvidelse, hvilket kan være vigtigt, da det mindre risikoen for revner i maleriet over tid. Det er dog ofte dyrere end bomuldslærred.


Bomuldslærred er billigere og mere tilgængeligt. Bomuldslærred har en mere tekstureret overflade. Det kan dog være mindre holdbart end hørlærred og kan krympe eller strække sig mere over tid. Bomuld har en grovere tråd, der giver lærredet en mere grov struktur i vævningen. 


Det er vigtigt at bemærke, at både hør- og bomuldlærred skal være forbehandlet med en primer/binder, før oliemaling påføres, hvilket kan ændre hvordan malingen påføres. Primeren/binderen hjælper med at forhindre olien i at trænge ind i lærredet og beskytter lærredet mod skader.


Valget mellem hør- og bomuldlærred afhænger af dine præferencer, budget og det ønskede resultat. Det kan være en god idé at eksperimentere med begge typer lærred for at finde ud af, hvilken der passer bedst til dine behov som kunstner.


Brand


Det er ikke en hemmelighed, der findes uendelige producenter og mærker af oliemaling. Det kan virke meget uoverskueligt at starte, da det er meget forvirrende med så mange muligheder. 


Når du vælger en oliemaling, er det vigtigt at overveje faktorer som kvalitet, pigmentering, tørretid og holdbarhed. Du kan undersøge forskellige brands via deres hjemmeside/anmeldelser eller du kan komme herned i forretningen/ringe til mig og så kan vi have en samtale om dine ønsker og behov for din maling. 

Jeg kan altid anbefale Winsor & Newton Oil maling, da det er til at betale, og meget nem påførsel. Ud over det er den også lysægte. 


Pensel

Jeg har skrevet et tidligere indlæg der omhandler pensler, og hvilke slags pensler der passer til hvilken slags maling. Det indlæg finder du på vores hjemmeside under “blog” og det hedder “pensel anatomi”. 


Teknik

Der findes et hav af forskellige teknikker, men jeg har udvalgt 5 forskellige teknikker, jeg synes der er værd at nævne. så kan man altid dykke videre ned i det selv.


  1. Glaseringsmetoden: Her påfører man et tyndt lag af farve oven på en tør undermaling. Dette kan skabe en dybde og intensitet i farverne, som ellers ikke ville være muligt.

 

  1. Alla prima: Også kendt som "vådt-i-vådt" teknik, hvor malingen påføres direkte på lærredet uden at lade det tørre mellem lagene. Dette giver et mere løst og spontant udtryk. En kunstner der dyrkede denne teknik var bla. Claude Monet

  1. Lag-på-lag: Denne teknik er, som den lyder lag på lag. Det indebærer at påføre flere lag maling, hvor hvert lag skal tørre før det næste påføres. Dette giver mulighed for at opnå detaljer og dybde i maleriet. Det kan fx være en fordel hvis man maler portrætter. 

  1. Impasto: Ved at påføre tykke lag maling kan man skabe tekstur og relief i maleriet. Dette kan opnås ved at bruge en paletkniv eller en pensel med stive børster. Det kan særligt være effektfuldt i portrætmalerier og natur malerier, hvor man kan skabe livagtige ansigtsudtryk. Et eksempel på to kunstnere der benyttede sig af denne teknik: Van Gogh (starry night),Rembrandt (self portrait).

 

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.escapemotions.com%2Fblog%2Fa-brief-history-of-oil-painting&psig=AOvVaw1q5aXOyIlg58c7L7mcOqff&ust=1693061812946000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CBAQjRxqFwoTCNCY9fGI-IADFQAAAAAdAAAAABAD


  1. Tør pensel: Ved at bruge en tør pensel og næsten ingen maling kan man opnå en tør børste effekt, der kan bruges til at skabe tekstur eller fremhæve visse områder i maleriet.

 

En lille bonus teknik

jeg benytter mig selv af det jeg kan lide at kalde for "kopimaskinen". den kan være super effektiv, hvis man ligesom mig maler ud fra et fotografi. det er som det lyder, ligesom en kopimaskine. 1 enkelt lag, og så little by little. Jeg har indsat et billede af processen på mit værk "selvportræt". Færdigt værk kan ses på min instagram @annamariegaard.maleri 

Lavet Anna MariegaardLavet af Anna MariegaardLavet af Anna Mariegaard

Historien bag oliemaling


Historien bag oliemaling går langt tilbage i tiden. Man begyndte allerede i oldtiden med at bruge vegetabilsk olie, som fx valnøddeolie, til at blande farver og male med. Men det var dog først i renæssancen, at oliemaling for alvor blev populært blandt kunstnere. Det var primært i Italien, at oliemalingen blev videreudviklet og brugt i store mængder. En af de største kunstnere, der nogen sinde har levet Leonardo da Vinci, var en af oliemalingens store fortalere og brugte teknikken i mange af sine berømte malerier. Oliemalingens popularitet skyldes blandt andet dens muligheder for at skabe mere dybde i farverne, som er svære at opnå med andre typer af maling. I dag er oliemaling stadig et af de mest populære materialer inden for maleriet. 

kilde