Lys & skygger i realistisk maleri

Lys & skygger i realistisk maleri

Vigtige ting angående (realistisk) maleri

 

Forholdet imellem lys og skygge er det som især giver et realistisk maleri den tredimensionelle virkning, og som gør det virkelighedstro. Lys/skyggeforholdene kaldes tonerne i maleriet, eller valøren – altså hvor mørkt eller lyst noget er. Det er meget vigtigere at etablere korrekte toner end korrekte farver, især i begyndelsen af udførelsen af maleriet. Samtidig er det lettere at ændre farven på en korrekt tone end at ændre tonen på en korrekt farve. Korrekte toner, dvs. lys/skyggeforhold, er meget vigtigere end korrekte farver, fx 75 % til 25 %.

Men vi er udfordret af at det kan være svært at se hvor mørkt eller hvor lyst noget er, mest fordi vi ser det i forhold til hvad der er lige i nærheden – fx ser en lys tone lysere ud ved siden af en mørk og omvendt. Nedenstående eksempel viser det tydeligt – man tror ikke sine egne øjne, men felterne 1 og 2 har samme tone! De er klippet ud nedenfor.

Untitled.png2

Dette er et ekstremt eksempel, som vi sjældent vil komme ud for i et maleri, men samme udfordring vil i større eller mindre grad gøre sig gældende i alle realistiske malerier, så risikoen for fejl i tonerne er stor hvis man ikke er opmærksom.

 

Herunder et eksempel på en svane jeg malede for nogle år siden – svanens ”sorte” knop er i lydsiden omtrent den samme tone som dens ”hvide” hoved og hals i skyggesiden.

Untitled

Her er det især svært fordi vi ”ved” at knoppen er sort og svanens fjer hvide. Så det er både vores forhåndsindtagede viden og vores hjerne/øjne der giver problemer for os, når vi skal male det vi ser.